Sedm dárků pro sedmičku nejbližších, průměrně za 5800 korun. Tak vypadají tuzemské vánoční počty podle posledního výzkumu, který si zadal server Marketoskop u společnosti Analytické centrum.
"Čtrnáct procent oslovených ještě vůbec netuší, jaký dárek koupí a nechává to na poslední chvíli. V drtivé většině případů jsou to muži," říká šéf výzkumné agentury Karel Škácha. Každopádně stejně jako loni ovládne české Vánoce kosmetika, knihy a oblečení.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|
Kosmetika | Kniha | Oblečení | Mobil | Parfém | Prádlo |
39 % | 26 % | 24% | 6 % | 6% | 5% |
Jako tradičně se bude za dárky nejvíc utrácet v Praze a nejméně na severu Česka. "Čtvrtina respondentů plánuje výrazně snížit své vánoční rozpočty," komentuje Škácha s tím, že jen dvě procenta je letos ochotna vzít si na dárky půjčku. "Může to být i tím, že si velké množství lidí vzalo půjčky už v minulosti a teď už i vzhledem k současné ekonomické situaci, radši šetří," dodává Škácha.
Nejčastějším zdrojem vánočních dárků by měl být s drtivou převahou obchodní řetězec Tesco. "Necelé dvě třetiny oslovených ale chce koupit alespoň jeden dárek v internetových obchodech. Nejpopulárnější obchody jsou Alza.cz, Mall.cz a Aukro. Mezi velké se ale dostala i on-line hračkárna Dráčik.cz, " dodává Škácha. Z kamenných prodejen se kromě Tesca ukazují jako nejčastější zdroj vánočních dárků obchody dm drogerie a IKEA.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|
Alza.cz | Mall.cz | Aukro.cz | Dráčik.cz | Kasa.cz |
10 % | 8% | 4 % | 3,2 % | 2,9 % |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|
Tesco | dm drogerie | IKEA | Sephora | New Yorker |
14 % | 5 % | 3,4 % | 3,1 % | 3,5 % |
Průzkumu probíhal během listopadu ve 197 městech a obcích a zapojilo se do něj 1049 respondentů s věkovým průměrem 34,3 let. „Analytické centrum využívá síť 2200 registrovaných uživatelů, kteří dle zadaných kritérií rekrutují respondenty. To je hlavní výhoda při zpracování a ověřování dat." dodal Škácha.
Hlavní citace: